Wij werken met meerdere hondenrassen

Namelijk Grote Poedels, Golden Retrievers en Mechelse Herders, maar voornamelijk kruisingen hiervan. Het grote voordeel daarvan is dat er gefokt wordt met verschillende genenpolen waardoor er zowel medisch als gedragsmatig een grotere kans is dat er stabiele, gezonde en sociale pups geboren worden.

In de basis fokken wij drie verschillende kruisingen: goldendoodles, shepadoodles en golden retriever mix. We gebruiken juist deze kruisingen om de volgende redenen:

• Verschillende genenpolen geeft diversiteit en sterke gezonde honden, zowel medisch als gedragsmatig.

• Zowel de Grote Poedel als de Mechelse Herder (lijken in karakter veel op elkaar) zijn uitermate intelligent en leren snel en gemakkelijk. Beiden zijn zeer baasgericht. Dit zijn zeer fijne eigenschappen voor een assistentiehond. Daarbij zijn het relatief gezonde en sterke rassen, maar: een 100% Grote Poedel mist soms wat werkdrift en een 100% Mechelse Herder is vaak te scherp, heeft te veel bewakingsdrift.

• Een Golden Retriever is heel zacht van karakter, meestal een allemansvriend met heel veel werkdrift. Van de Golden Retriever willen we wel het zachte karakter en de werkdrift, liever niet de allemansvriend. Het is prettig wanneer een assistentiehond niet van nature zeer gericht is op álle mensen, maar alleen gericht is op zijn of haar geleider.

Goldendoodles

50% golden retriever + 50% grote poedel
37.5% golden retriever + 62.5% grote poedel
25% golden retriever + 75% grote poedel
12.5% golden retriever + 87.5% grote poedel
12.5% golden retriever + 62.5% grote poedel + 25% herder

Shepadoodles

50% mechelse herder + 25% grote poedel + 25% golden retriever

Golden retriever mix

>50% golden retriever + golden poedel
Meer weten over onze manier van fokken of heb je andere vragen? Neem gerust contact op.

Autisme Assistentiehond

Samen de wereld wél aankunnen.

Het klinkt nogal simpel, de impact hiervan is echter wel heel groot. In het dagelijkse leven zoals openbaar vervoer, op straat, in winkels, op school, op het werk, bij vrienden of familie op bezoek veel prikkels en verwachtingen van sociale interacties.
Dit geeft domweg veel stress en/of angsten.
Een hond is hier een enorme uitkomst, wat doet deze dan?
In de eerste plaats kun je samen met de hond in je eigen bubbel gaan.
Hier zijn speciale oefeningen voor.
De focus ligt dan op de hond en níet op de omgeving waarin je bent.
Het bijzondere hieraan is dat heel veel situaties dan wél lukken.
De hond geeft ook het gevoel van vertrouwen, onder andere door zijn nabijheid(veiligheid), maar ook dat de hond kan waarschuwen wanneer de stress te hoog wordt (waken over).
De hond is ook een (bliksem) afleider, in sociale contacten hoef je dan niet over jezelf te praten maar praat je over de hond, daar kan iemand met ASS honderduit over praten.
In de praktijk betekent dit dat iemand wél naar school kan, wél aan het werk kan, de zelfstandigheid van de mens met ASS wordt enorm vergroot. Een winst voor de mens zelf, maar ook voor de maatschappij.

Epilepsie Assistentiehond

Een Epilepsie assistentiehond wordt net als de DAD getraind om met zijn neus te werken. Ook Epilepsie zorgt voor een (hormonale) verandering in het lichaam waarbij een geur vrijkomt. Een assistentiehond kan hierdoor een oplossing bieden voor mensen die aan deze en andere lichamelijke aanvallen kenmerkende ziektes leiden.

Zo kan een assistentiehond schade door aanvallen beperken door de vroegtijdige waarschuwing, de aanvallen zijn hierdoor lichter (eerder medicatie innemen) en beperkt extra schade zoals valschade door bijvoorbeeld te gaan zitten. Daarnaast kan een assistentiehond de zelfredzaamheid verhogen door mensen gerust te stellen dat ze tijdelijk gewaarschuwd zullen worden, en hierdoor actief deel kunnen nemen aan het leven, en buiten de deur wonen, wat voor sommigen met epilepsie een grote angst is. Kom met ons in contact om te kijken of je in aanmerking komt voor een assistentiehond.

Diabetes Assistentiehond

Een Diabetes assistentiehond (Diabetic Alert Dog, DAD) is een assistentiehond die getraind is op de “hypo geur”. Wanneer iemand een hypo krijgt raakt het lichaam in een staat van stress en zakt de bloedsuikerspiegel. Hierbij komt een geur vrij die honden kunnen ruiken. Een DAD waarschuwt tijdig voor een hypo of hyper zodat mensen met diabetes maatregelen kunnen nemen om de bloedglucosespiegel op peil te houden. Hierdoor zijn minder ziekenhuisbezoeken nodig en voorkomt de persoon veel schade aan zijn of haar lichaam.

Zo biedt een DAD een oplossing voor mensen met diabetes die zelf de aanvallen niet goed aan voelen komen en een alternatief voor technologie zoeken. Kom met ons in contact om te kijken of u in aanmerking komt voor een DAD.

Assistentiehonden aanvraag

Heeft u een zorgvraag en wilt u graag een assistentiehond of wilt u meer informatie over wat voor type assistentiehond u nodig heeft?
Kom gerust in contact en wij zullen kosteloos een intakegesprek aangaan op locatie.
Email via vragen@stichtinghero.nl of bel ons op +31 (0) 6 14 79 89 99

HERO's