Albert & Caesar

Albert (62) kreeg op zijn 28e diabetes. Hij werd gedeeltelijk afgekeurd en kon niet langer werken als treinmachinist. Albert ging aan de slag als ouderling bij de kerk. Een jaar later kreeg hij trombose, waardoor hij geheel werd afgekeurd. Albert's nierfunctie en zicht zijn achteruit gegaan, waardoor Albert nog maar 6% met zijn linkeroog en 30% met zijn rechteroog ziet.

Sociaal isolement.

Albert heeft zijn diabetes slecht onder controle en voelt de hypo's niet aankomen. De vrouw van Albert ziet deze wel aankomen doordat Albert narrig wordt en begint te vloeken wanneer zijn bloedsuikerspiegel te veel daalt. Dit geeft veel frustratie doordat Albert zichzelf ziet als man van de kerk, en het vloeken onwillig gebeurd. Alberts onvermogen om te kunnen werken en serieuze gezondheidscomplicaties hebben ervoor gezorgd dat Albert zich had teruggetrokken en voornamelijk thuis zat. Albert werd steeds afhankelijker, waardoor zijn vrouw vaak nachten niet kon slapen. Zoekende naar mogelijkheden om dit te verminderen kwamen ze bij stichting HERO terecht. Albert zocht een diabetes assistentiehond en geleidehond. Wij hebben Albert gekoppeld aan Caesar, een grote zwarte goldendoodle.

Caesar.

Samen begonnen we aan het traject om Caesar op te leiden tot combi assistentiehond, een lang traject met de nodige tegenslagen. Caesar werd eerst tot diabetes assistentiehond opgeleid. In het eerste jaar kwamen de aanwijzingen van Caesar niet overeen met de apparatuur die Albert had om hypo's aan te geven. Achteraf bleek dat deze sensoren de hypo’s niet juist aangaven. Albert kreeg nieuwe sensoren die wel overeen kwamen met de aanwijzingen van Caesar. Dit heeft voor een vertraging in de training gezorgd. Caesar bleef het aangeven van de hypo's gelukkig goed volhouden, en geeft de hypo’s na een jaar consistent aan. Door Caesar wordt Albert nu getrouw 's nachts wakker gemaakt, waardoor er rust terugkeert voor Albert en zijn vrouw. Albert is door Caesar ook meer gaan lopen, waardoor Albert minder insuline nodig heeft, wat beter is voor zijn gezondheid. De training tot blindengeleidehond kende ook een terugslag. Albert had een nieuwe nier gekregen. De operatie was goed geslaagd en Albert voelde zich stukken beter waardoor hij meer ging bewegen. Hierdoor kwamen ze tot de ontdekking dat Albert een slecht hart had. Zo had Albert naast een niertransplantatie ook een hartoperatie nodig. Beide operaties verliepen goed.

Opbouw.

Albert heeft het niet makkelijk gehad. Hij ervaart veel steun aan Caesar die hem betrouwbaar verwijst en nu ook kan geleiden met zijn beweging. Albert is nog herstellende van de zware operaties, maar is al druk bezig plannen te maken om vrijwilligerswerk op te pakken. Zo heeft Albert weer een stukje vrijheid teruggekregen en kan bijdragen aan de maatschappij.

HERO's